blog

Een tikfoutje, een deel van het materiaal niet berekend, voorrijkosten vergeten of per ongeluk geen omschrijving gegeven van ‘meerwerk’? Een foutje in een offerte is snel gemaakt. Het wordt natuurlijk pas vervelend als je klant met de offerte akkoord gaat en je er aan vast zit. Na het lezen van dit artikel zal je dat niet snel meer gebeuren.

op tijd intrekken

Een offerte (aanbod) mag worden herroepen totdat de klant het aanbod heeft aanvaard. Het is dus raadzaam om, zodra je de fout opmerkt en je nog geen akkoord van de klant hebt, onmiddellijk je klant te mailen met de mededeling dat de offerte niet juist is en om dan meteen een gecorrigeerde offerte mee te sturen. Maar staat in de offerte een geldigheidsduur, dan zit je er voor die termijn aan vast. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je ook in dat geval je klant gewoon een nieuwe offerte kunt sturen. Als de klant die nieuwe offerte tekent, en dus op je ‘ nieuwe’ aanbod ingaat, heb je geluk.

vrijblijvend

De meeste ruimte om te corrigeren heb je wanneer je gebruik maakt van offertes waarin je spreekt over een vrijblijvende aanbieding en daar geen termijn voor acceptatie aan koppelt. Als de aanbieding vrijblijvend is dan heb je niet alleen de vrijheid om je offerte te herroepen voordat de klant tekent, maar ook daarna! In dat laatste geval moet je wel direct reageren zodra je een akkoord krijgt van je klant. Als je vervolgens een wijziging (of correctie) toepast in een door de klant geaccordeerde offerte dan doe je die klant feitelijk een nieuw aanbod. De klant kan er dus ook voor kiezen om dat nieuwe aanbod niet te accepteren. Verander daarom het noodzakelijke maar weersta de verleiding om nog ‘even wat andere dingetjes aan te passen’.

algemene voorwaarden

Je offerte wordt aanzienlijk korter als je steeds terugkomende bepalingen in algemene voorwaarden zet. Je loopt dan ook niet de kans dat je een deel vergeet te copy-pasten uit een vorige offerte. Bovendien kun je allerlei handige zaken (verzuim, boetes, eigendomsvoorbehoud, bevoegde rechter, etc.) in je algemene voorwaarden kwijt die je hoogstwaarschijnlijk niet zo in je offerte zou zetten.

kennelijke vergissing

Als jij twee cijfers voor de komma vergeet in te vullen hoort de klant te weten dat er sprake is van een vergissing. Het maakt dan niet uit of je wel of geen geldigheidstermijn in je offerte hebt staan. Het is vergelijkbaar met het klassieke voorbeeld van de TV van 1.000 euro die per ongeluk voor 100 euro wordt aangeboden: Als het gaat om een onwaarschijnlijk verschil tussen de prijs die de klant normaal zou moeten betalen voor een product of dienst en de prijs in jouw offerte, dan trek jij als aanbieder aan het langste eind. Lastiger wordt het als je 5000 producten a 9 euro in je offerte zet terwijl je ze eigenlijk voor 10 euro per stuk wilde aanbieden. Als de klant instemt met de offerte, en je hebt geen vrijblijvende aanbieding gedaan, dan zit je er in de regel aan vast. Dit valt richting een zakelijke klant nog wel eens te repareren door in je offerte (of algemene voorwaarden) te vermelden dat de aanbieding wordt gedaan onder voorbehoud van typefouten en/of prijswijzigingen. Of misschien heb voorafgaand aan het sturen van de offerte wel gemaild met de klant over de prijs en kan je zo bewijzen dat de klant had moeten weten dat je in de offerte een fout hebt gemaakt.

Er zijn natuurlijk heel wat situaties denkbaar waarin jouw positie als leverancier of dienstverlener net even sterker of juist zwakker is. Als er een behoorlijk bedrag mee is gemoeid, dan loont het de moeite om de kwestie even aan een jurist voor te leggen.

Dit artikel is geschreven door Jeroen Hilbrink, jurist en adviseur voor ondernemers.

(gepubliceerd op 23 augustus 2018)